Dat de huizenmarkt in Groningen overvol is, is geen nieuws. Door de krappe markt, moet je misschien meer betalen voor een woning dan je budget toelaat. Een starterslening kan je helpen. Groningen is de stad van de jongeren, maar voor de generatie die hier na de studie een leven wil opbouwen, blijft de voordeur van de Groningse woningmarkt stevig op slot. Terwijl zeven van de tien omliggende gemeenten met tienduizenden euro’s over de brug komen, kiest de gemeente Groningen ervoor om de starterslening niet aan te bieden. Student en Stad, ziet het graag anders, en wij pleiten voor de herinvoering van de Starterslening.
Jongeren en starters maken Groningen nog mooier, alleen zien wij hoe lastig het is voor deze generatie om hier ook echt te wonen. De gemeente Groningen probeert er wel wat aan te doen, projecten zoals Koopgarant is een stap in de goede richting, maar het aanbod is te beperkt en dwingt starters naar specifieke nieuwbouwlocaties. De klassieke starterslening zou juist de sleutel zijn tot de bestaande woningmarkt. Het herinvoeren van de starterslening, is een investering in de hele stad. Elke starter die met een duwtje in de rug een appartement koopt, laat een (sociale) huurwoning achter. Dit creëert de broodnodige doorstroming waar ook de hele stad van profiteert. Verder is de regeling is specifiek afgestemd op jonge professionals, omdat zij gedurende de eerste drie jaar geen rente en aflossing hoeven te betalen. Dit biedt is cruciaal voor starters in de startfase van hun carrière, wanneer het inkomen vaak nog onzeker is of in de toekomst nog aanzienlijk moet groeien. Hierdoor kunnen starters op een verantwoorde manier een stabiele woonbasis opbouwen zonder direct geconfronteerd te worden met maximale maandlasten.
Een vaak gehoord argument tegen de lening, is dat het de prijzen zou opdrijven, doordat deze starters nu meer te besteden hebben. Alleen is de vrees voor prijsstijgingen simpelweg ongegrond. Onafhankelijk onderzoek van het Kadaster toont aan dat er geen direct prijsopdrijvend effect is. Starters met een lening bieden niet méér dan anderen voor een vergelijkbare woning. Sterker nog, zij kopen juist woningen die gemiddeld € 25.000 goedkoper zijn dan die van starters zonder lening. De lening drijft de prijs niet op; het maakt de instap mogelijk voor de 30% van de jongeren die anders buiten de boot valt. En de cijfers laten zien dat het werkt: de lening helpt jongeren om gemiddeld op hun 27e te kopen in plaats van hun 31e. Dat is precies de fase waarin zij hun eerste stappen op de arbeidsmarkt zetten en hun netwerk in Groningen versterken. Verderwegen niet op tegen het risico dat we onze jonge professionals verliezen aan buurgemeenten als Het Hogeland of Midden-Groningen, waar ze wel deze startersleningen hebben.
Een stad die zichzelf profileert als dé plek voor jong talent, kan het niet maken om diezelfde groep bij de eerste grote stap in hun leven in de kou te laten staan. Het wordt tijd dat de gemeente Groningen zelf de verantwoordelijkheid neemt voor de bestaanszekerheid van haar starters. Geef jongeren niet alleen een diploma, maar ook een eerlijke kans op een huis. Wij maken de Stad, maar dan moeten we er wel kunnen blijven wonen!


